Tillbaka till...

...det vuxna livet!

Pappaledigheten är nu slut för den här gången. Det har varit en spännande & fantastisk resa vill jag lova. Detta avlånga land någon valt att kalla för Sverige är trots allt väldigt bra på vissa punkter - som föräldraledigheten!!!

Det är lite delade känslor med att återgå till jobbandet. Jättekul att träffa kollegor och få daglig kontakt med vuxna människor. Att komma tillbaka in i andra rutiner och sådär men jag är samtidigt lite rädd för att hamna i någon sorts jobbtrans. Jobba-sova-hämta barn på dagis...
Men man får göra något roligt med familjen lite då och då för att ta bort den känslan helt enkelt.

Sen är det såklart trist att skiljas från minstingen och hans framsteg men han är ju redo för nya utmaningar nu, nya utvecklingsbaser. Han behöver ju dagis för sin utveckling i en rad massa punkter så det är ju så man ska se det.
Det trista sättet att se det på är ju att tiden (9 månader) har gått väldigt fort. Är det mestadels han som har utvecklats eller har jag gjort det med i samma takt?! Knappast! Vi har bara åldrats lika mycket. Han 9 månader - jag 9 månader.

Idag fyller min pappa 68 år. Jag gjorde en blädderbar pdf med bilder & text om honom som jag överraskade med via mail. Det var lite synd att jag kom på just detta igår så att det bara blev en ihopsättning i all hast men han var riktigt rörd sa han. KUL!

Läste en kulig grej förut som stämmer såå bra:
Oftast är 99% rätt 100% fel.

Vet inte varför men kom bara på att begreppet "eftermiddag" egentligen borde heta "kväll" då middagen oftast äts någonstans 17-18 i svenssonhem. Det innebär ju att man borde införa "efterlunch" för att slippa att "förmiddan" varar ända fram tills självaste middagen!
Min fru poängterade att man förr åt middag vid lunch då det var det stadigaste målet mat för dagen. Men vadå? När åt dom då lunchen? Och JAA!! Det är klart att jag plågat min fru med frågor som denna. hehe Hon får ta mycket sånt från mig. Jag är övertygad om att hon älskar såna frågor. Varför gifte hon sig med mig annars? hehe
Jag måste bara få säga en sak. Jag har börjat avsky Facebook. Det är riktigt vidrigt hur mycket tid folk lägger på något så OSOCIALT medie som egentligen ska vara socialt. Vad det gör är ju att det stjäl en massa tid för väldigt många människor! Man "slipper" ju umgås iom att man kan läsa om vad "vännerna" skrivit på sina sidor. Mest handlar det om skryt. Man ska läsa om allt bra alla andra gör hela tiden. 
Jag fick mig en riktig tankeställade i söndags när vi var i ett lokalt stall för att Kristian skulle få rida lite. Det var en mamma där med sin dotter som skulle rida i gruppen efter och jag satt alldeles snett bakom dom så jag hade full insyn i vad som skulle hända.
Flickan (ca 8-9 år) ville säga något till sin mamma men mamman var upptagen med FB. Hon riktade sen mobilen mot flickan och avbröt henne med att hon skulle se glad ut så mamman kunde ta kort på henne. Sen skrev hon en kommentar om att dom nu väntade på att flickan skulle få börja rida. Väntan var alltså något som mamman ville förmedla med sin omvärld. Att flickan ville få kontakt med sin mamma var underprioriterat för mamman tydligen - det viktiga var ju att uppdatera sin FB!! :(

Jag gick därifrån då. Jag visste inte vad jag skulle säga så jag sa inget. Jag var äcklad!

Man såg samma sak när man var på öppna förskolan. Föräldrar (mest dom kvinnliga) som satt med sina telefoner och ivrigt kollade vad som hände på FB medan deras barn fick klara sig själva. Jag har själv tagit upp min mobil där för att ta kort på barnen men jag har väntat med att uppdatera FB till mer passande stunder.

Nej FB är vidrigt! Det stjäl så mycket tid. Så mycket tid som man egentligen skulle ha kunnat umgåtts med sina riktiga vänner. För ärligt talat så är inte alla som jag har som "vän" där mina vänner. En del vet jag inte ens vilka dom är och varför dom bett mig om att antaga dom som vänner.
Men klarar jag mig utan FB då? Jag vet inte. Jag vill göra det. Visst är det kul att se vad riktiga vänner gör när man inte kan träffa dom. Men det är samtidigt synd att just det där att få läsa och ta del av vad dom gör samtldigt dämpar lite av suget för att faktiskt träffa dom IRL! Jag tror samtidigt att FB är bra för många. Många gör säkert en massa mer saker än bara funderar över att göra dom! Dock antagligen ENDAST för att få skriva om det just på FB!! Men men...
Äcklas även över alla företag som horar ut sig med att be en "gilla dom på FB". Varför skulle jag göra det?
Jag drar mig från att logga in på FB. Jag är less på det! Kanske bara tillfälligt?! Jag vet vad som finns där. Alltid samma saker. Samma personer som skriver samma saker. Nya bilder på sina djur som om dom skulle ha förändrats från dagen innan!! Samma personer som hoppas vinna kanske nästa tävling eftersom att alla tävlingarna innan inte gick något vidare. Samma personer som man aldrig har träffat men som ändå vill bjuda in mig till något evenemang som inte alls intresserar mig. Samma personer som äter något även idag! Samma personer som åker någonstans och handlar!! Samma personer som inte har något att säga men är livrädda att suddas ut på FB så man väljer att skriva något som: "Häpp!"...

Jag är less! Jag hoppas att det blir en STOOOR förändring inom hur mycket tid som faktiskt slösas bort på den där skiten!

Godnatt!
/Rickard

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0